Van Doen naar Zijn

Gepubliceerd op 17 november 2022 om 11:44

Van doen naar ZIJN..

 

Je zit in de auto, je bent onderweg naar je werk en het is best druk op de weg. Je rijdt dit stuk al jaren, dag in dag uit. Je kan het wel dromen… Je gedachten dwalen af en je zit met je hoofd bij de taart die je moet bestellen voor de aankomende verjaardag van je kind. De rest van het boodschappenlijstje neem je ook meteen maar even door in je hoofd… Ondertussen kom je aan op je werk en vraag je je af hoe je in vredes naam het laatste kwartier hebt afgelegd in de auto want écht bewust kan je het niet meer herinneren… Voor velen is dit herkenbaar, daar durf ik m’n handen voor in het vuur te steken.

Zelfs met risicovolle dingen zoals autorijden is je onderbewustzijn volledig in staat jou te brengen waar je heen wil, zonder dat je daar bewust met je gedachten bij bent. Dat is echt heel knap!

 

Mindful zijn betekend letterlijk aandacht ergens voor hebben of opmerkzaam zijn. Je bent dan ergens volledig op gefocust met je aandacht. Het is precies het tegenover gestelde van de automatische piloot, dan doe je dingen juist zonder aandacht en gaat het helemaal vanzelf, zoals het voorbeeld hierboven beschreven. We leven een groot deel van ons leven op die automatische piloot. Op deze momenten onderneem je iets en tegelijkertijd ben je in je hoofd met hele andere dingen bezig bijv.. je boodschappenlijstje, herinneringen die voorbij komen in ons hoofd en oordelen over ons verleden. Ons denken is vaker bezig met wat al is geweest of wat nog gaat komen dan met het huidige moment. En het zijn deze gedachten die je vaak op automatisch ingesleten sporen zet, we herhalen onszelf want dat kennen we al en biedt de weg van de minste weerstand. Het zijn ook deze gedachten die je in de tussentijd laten piekeren over dingen uit het verleden en uiteindelijk brengen ze je eigenlijk nergens en geven je zelfs onnodige stress of erger. Dit zijn gedachten die ervoor zorgen dat je je bewustzijn in het huidige moment kwijtraakt en omdat je zo meegaat in die gedachtestroom en dit onbewust plaatsvind ben je niet in staat om dit proces om te buigen. Tot je mindfulness gaat toepassen.. Je onderbewustzijn reageert in eerste instantie vaak een beetje met tegengas tegen mindfulness oefeningen, onze lichaam en geest zijn namelijk gewend dat je ze op andere manieren vertier biedt. Verdoven met sporten, series kijken, tot in den treure het nieuws kijken, scrollen op je mobiel, roken, alcohol, drugs en thrillseeken zijn een paar voorbeelden waarmee je jezelf verdoofd om maar niet in het moment zelf te zijn en te voelen hoe je je echt voelt. Je kan deze dingen natuurlijk gewoon doen zonder dat ze je in de weg zitten, met mate, de werkelijkheid ligt zoals bekend toch iets anders bij velen.

 

Door mindful te zijn leer je kijken naar je eigen gedachtestroom, het geeft je inzicht in je automatische patronen, denkwijzen en je gaat even van Doen naar Zijn. Je leert om eventuele patronen te doorbreken en naar je eigen lichaam en geest te luisteren. Wil je hier meer over weten dan ben je van harte welkom om een workshop te komen volgen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.