HSP

 

Wat heb jíj nodig in een wereld waar overprikkeling geen uitzondering meer is?

Als gediplomeerd HSP Coach help ik je om een goede balans te vinden in het omgaan en verwerken van de alledaagse prikkels. Ook gaan we opzoek naar jouw kernkwaliteiten en bekijken we hoe je deze op een krachtige manier kan inzetten in je dagelijkse leven. Ik coach kinderen (vanaf 6 jaar) en volwassenen.

Wachttijd

Momenteel hanteer ik een wachttijd van ongeveer 6 tot 8 weken, zowel voor coaching sessies als reiki sessies. 

Kracht

 

Het doel is om je meer inzicht te geven in jouw HSP Zijn. 

Hoogsensitiviteit of HSP heb je niet, dat ben je, het is een krachtige karaktereigenschap.

Ongeveer 20% van de bevolking wordt geboren met een gevoeliger zenuwstelsel, deze mensen noemen we een hoogsensitief persoon of HSP. Het is in tegenstelling tot wat veel mensen denken geen aandoening maar een mooie karaktereigenschap. Het zenuwstelsel van een hoogsensitief persoon is gevoeliger voor zintuigelijke indrukken (prikkels) dan die van de gemiddelde mens. Deze alledaagse prikkels komen heftiger binnen en worden op een dieper niveau verwerkt. Hier heeft een HSP dan ook wat langer de tijd voor nodig. Toch kan je heel veel voordeel hebben van deze karaktertrek. Hoogsensitieve personen hebben over het algemeen een erg goed ontwikkeld intuïtie en voelen vaak een diepere verbintenis met mens, dier en de natuur. Vaak hebben ze een levendige fantasie, een rijk gevoelsleven, zijn vaak creatief, hebben oog voor detail, vervelen zich niet heel snel en worden vaak geraakt door schoonheid in welke vorm dan ook. Best hele waardevolle eigenschappen.           

                                                                           

De innerlijke verwerking van prikkels kan veel tijd en energie kosten, bij volwassenen maar ook zeker bij een opgroeiend kind. Kinderen doen dagelijks al ontelbare nieuwe ervaringen op. Op school, bij de voor- en naschoolse opvang, op de sportvereniging en natuurlijk thuis. Er wordt steeds meer van kinderen hun flexibiliteit gevraagd, helaas kan niet ieder kind zo makkelijk schakelen en sommige kinderen hebben hier echt wat meer hulp of tijd bij nodig. Ook volwassenen ervaren vaak door een hoge werkdruk, een bruisend gezinsleven én de nodige sportactiviteiten buiten de deur vaak meer prikkels dan ze kunnen verwerken. Door middel van verschillende oefeningen te doen en het verkrijgen van nieuwe inzichten zorg je ervoor dat je weer meer vanuit je hart gaat leven i.p.v. uit je hoofd.

HSP of HSS

Sommige hoogsensitieve personen zijn High Sensation Seekers (HSS), deze personen hebben juist meer prikkels nodig om zich goed te voelen. Ongeveer 30% van de hoogsensitieve personen is een HSS. Deze mensen uiten hun hoogsensitiviteit dus op een andere manier dan HSP's. Ze raken niet zo snel vermoeid door prikkels, maar kunnen door een teveel zeker wel overprikkeld raken. Juist een tekort aan stimuli kan hen uit balans brengen. Het is voor een HSS dan ook erg belangrijk om de persoonlijke grens goed in kaart te brengen en te bewaken. Deze mensen worden ook wel adrenaline junkies of thrill-seekers genoemd. 

HSP kenmerken

Denk hierbij bijvoorbeeld aan;

  • Je bent snel geïrriteerd.
  • Je hebt soms moeite met communicatie.
  • Je bent dromerig.
  • Je hebt moeite om aansluiting te vinden bij anderen.
  • Je hebt geen of weinig creatieve uiting.
  • Je hebt last van slaapproblemen.
  • Je ervaart vaak irritatie door stofjes op de huid.
  • Je kan spontaan agressief gedrag vertonen.
  • Je bent soms overactief.
  • Je kan veel huilen.
  • Je raakt snel overspannen/ burn-out.
  • Je zondert je graag af.
  • Je houdt ervan om soms gevaarlijke grenzen op te zoeken.
  • Je bent gevoelig voor afwijzing.         
  • Je kan lang nadenken of piekeren over of je iets wel goed hebt gedaan. 
  • Je reageert sterker dan gemiddeld op geluiden, geuren en/of licht.
  • Je neemt veel details waar.
  • Je neemt meer non-verbale signalen van anderen waar.
  • Je voelt je anders dan anderen.
  • Je voelt je vaak niet begrepen.
  • Je denkt diep en lang over dingen na.
  • Je handelt gewetensvol.
  • Je weet of voelt vaak intuïtief wat je nodig hebt.
  • Je helpt sneller een ander dan jezelf.
  • Je ziet snel wat een situatie nodig heeft om te verbeteren.